Media

Maandag 19 november 2012 - Jos Keijzer

INTIEM EN VERZORGD ADVENTSCONCERT TOONKUNST ALMELO
Almelo. Grote Kerk. Zaterdagavond. Toonkunst Almelo .Adventsconcert.

Bij het adventsconcert van Toonkunst weerklonk de vreugde van de aankondiging van Kerst voluit. Twee Magnificats van o.a Zelenka en Bach en tevens van zijn hand de cantate Schwingt freudig euch empor.Van die cantate is bij dit concert uiteraard uitgegaan van Bach’s versie BWV 36.De adventsversie .Deze cantate kent ook wereldlijke versies. Opvallend is dat Bach de recitatieven vervangen heeft door adventskoralen. Toonkunst opende dit concert met het Magnificat van Zelenka. Een grootse muzikale aankondiging die koor en orkest Concerto Barocco trefzeker wisten te verklanken. De koorklank van Toonkunst is helder en dat is vooral een muzikale pluim voor de sopranengroep en de alten, maar zou bij de mannen wat meer kern mogen hebben. De afsluitende dubbelfuga werd door het koor uitgevoerd met prachtige fraseringen en exacte inzetten. De alt Margareth Beunders wist met haar warme stem inhoud te geven aan misericordia .’’Barmhartigheid” muzikaal doorleefd op een onnavolgbare wijze. Dirigent Arno Vree streefde naar een open , heldere dialoog tussen koor en orkest en solisten .Voor de professionals werd dat doel in hoge mate bereikt en daarmee was het gelijk ook een uitdaging aan het koor om intiem en toch intens te presteren. Intens klonk Toonkunst dan ook in de koralen van de cantate en helemaal met het afsluitende “Lob sei Gott”. Bij het openingskoor had men wat moeite om “Schwingt freudig” karakter te geven. De twee sopranen verschilden in stempersoonlijkheid maar daardoor was het een optimale keuze. Heleen Koele presenteert zich met helderheid en daadkracht. Sopraan Wendy Roobol ontroerde met de aria “dat de geest van de zwakke stem wordt in de hemel gehoord’’.De dialoog tussen viool en stem werd een muzikaal top-gesprek evenals de muzikale ontmoeting tussen de heldere tenor Jeroen de Vaal en de hobo d’amor. De bas Hugo Oliveira sloot muzikaal perfect aan. Het magnificat van Bach is een enorme opgave voor een koor wat de colaraturen betreft. Toonkunst liet horen dat men er hard op gestudeerd had en het werd een echte lofzang met een stralend en krachtig eindakkoord. Dirigent Vree had zijn muzikale visie neergelegd in opvallend lage tempi bij sommige koorgedeelten en ingetogenheid bij het totale concert. Het “ schwingt” dan wel wat minder maar het wint aan helderheid. “ Meester Vree” kan goed uitleggen ,dat wel .Maar liever voor het concert vindt deze leerling.
Jos Keijzer.

 
 
 
TC Tubantia 28 november 2011
 
 

Vorige pagina: REPERTOIRE
Volgende pagina: Recensies


Webstats4U - Gratis web site statistieken Eigen homepage website teller